Gram Bangla Alpona Series


Gram Bangla Alpona Series

"Alpona" is a traditional folk art of Bengal. The womenfolk used to draw alpona to express their hopes and aspirations to the Almighty. They drew alpona on the floor and walls near the house entrance and the place of worship. This tradition is carried from one generation to another by grandmothers, mothers, and daughters.

While alpona carried hopes and aspirations at its core, the ornamental designs also had a visual appeal. The womenfolk incorporated items of daily use into these ornamental designs.
 They also drew motifs of flowers, fruits, and leaves available in their immediate surroundings in symbolic representation. This way, objects of daily use in household and nature mingled in alpona. 

In this series, I am drawing the “lata” form of alpona. It is a wavy line like creepers with varieties of motifs on each side. The “Lata” is a continuous line of alpona. It is either used as a border for a bigger alpona or as a single row or series of rows in front of the entrance. Sometimes “lata” is drawn from the entrance of the place of worship to the “bedi” or the pedestal where the idol of worship is seated.

গ্রাম বাংলার আল্পনার অনুক্রম 

বাংলার ঘরে ঘরে আল্পনার প্রচলন চলে আসছে মা ঠাকুমার হাত ধরে প্রজন্মের পর প্রজন্ম। আল্পনার মাধ্যমে তাঁরা যেমন নিজের সংসারের কল্যাণ কামনা  করতেন, তেমনি সুন্দর করে তুলতেন নিজের ঘরের আঙিনা। 

এই আল্পনার নকশায় তাঁরা দৈনন্দিন ব্যবহার্য জিনিসপত্র আঁকতেন। আবার খুব সাধারণ লতাপাতা,ফুল, ফল ও আঁকতেন। এভাবেই ঘরের কেজো জিনিস ও প্রকৃতি মাইল মিশে একাকার হয়ে যেত তাঁদের হাত ধরে।

গ্রাম বাংলার আল্পনার এই অনুক্রমে, আমি আঁকছি ‘লতা’ আল্পনার  বিভিন্ন ধরণ, যা চলে আসছে চিরাচরিত ভাবে। দৈনন্দিন জীবন যত গতিশীল হচ্ছে তত.আমরা হারিয়ে ফেলছি এই সব দৃষ্টি নন্দন সৃষ্টি।


লতা আল্পনা একটি আল্পনার ধরণ, লতার ব্যবহার হয় কোনো বড় আল্পনার প্রান্ত হিসাবে অথবা ঘরের দরজার কাছে সীমান্ত হিসাবে। কখনও কখনও এই লতা আল্পনা গড়ের দরজা বা পুজোয় বসার জায়গা থেকে, পুজোর ঘটে স্থাপন যেখানে হয় সেখানে বা ঠাকুরের বেদি পর্যন্ত আঁকা হয়। 

লতা আলপনায় একটি মূল নকশার পুনরাবৃত্তি হয় বিশেষ ছন্দে, অনেকটা লতানো গাছের ডালের মত। 

Khunti or Spatula




Khuntilata- “Khunti” or spatula, is a very common utensil found in kitchens. This flathead spatula was incorporated as a motif in Khuntilata. The utensils of the kitchen are thought to be symbolic of Goddess Lakshmi. 

খুন্তি লতা - ‘খুন্তি ‘ রান্না ঘরের রোজকার ব্যাবহৃত জিনিস।এই খুন্তিকেই নকশায় এঁকে ঢেউয়ের একটি রেখার দুই পাশে আঁকা হতো। রান্না ঘরের বাসনপত্র মা লক্ষীর চিহ্ন হিসাবে ধরা হয়। তাই খুন্তি লতাও পুজোর আল্পনায় স্থান পেতো। 




Kolmi




Kolmilata- “Kolmi” or water spinach, is a very common leafy vegetable readily available in Bengal. It is also widely cooked in Bengali households. The simple flower of this Kolmi got its place as a motif in Kolmilata. 

কলমি লতা - কলমি শাক বাংলার মাঠে ঘাটে হয়ে থাকে। মা ঠাকুমারা তুলে এনে রান্না করতেন। গরীব থেকে বিত্তবান সকলের হেঁশেলেই ঠাঁই এই শাকের। সেই কলমি শাকের ফুল জায়গা পেলো আলপনায়। ইতিউতি বেড়ে ওঠা সহজ লভ্য শাকের সরল ও সুন্দর কলমি লতা।  




Shankha or Conch




Shankhalata- “Shankah” or conch shell, is a very important and common item in Hindu religious rituals. Many gods and goddesses are also portrayed holding conch shells in their hands. The beautiful spiral flow of the conch is portrayed in Shankhalata. 

I have drawn two types of Shankahlata here. The first one is from the book- “Design Movement in Shantinikatan’ by Swati Ghosh, and another was shown by Shri Sudhiranjan Sir in his alpona class. 

শঙ্খ লতা - শঙ্খ বা শাঁখ পুজোয় একটি অপরিহার্য উপকরণ। নিত্য পুজোয় সকাল সন্ধ্যে শাঁখ বাজানো বাঙালি পরিবারে চল আসছে আবহমান কাল ধরে। সেই শঙ্খই আঁকলেন মা ঠাকুমারা লতার ছন্দে। 

এইখানে আমি দুই ধরনের শঙ্খ লতার ছবি এঁকেছি। একটি স্বাতী ঘোষ এর Design Movement in Tagore’s Shantiniketan  বই থেকে পাওয়া।  অন্যটা সুধীরঞ্জন স্যার এর ক্লাস এ শেখা।




Aanshlata- Fish is an important part of meals among Bengalis. The fish scale pattern is drawn on either side of wavy lines to create this alpona. 

আঁশ লতা - মাছ প্রায় সব বাঙালি বাড়ির হেঁসেলের অবিচ্ছেদ্দ্য উপকরণ। মাছের গায়ের আঁশের যে সরল আকার ও সুন্দর ছন্দ তাই ঠাঁই পেলো আলপনার লতায়। 

মাছ আমিষ বলে এখন নানান ছোয়া ছুঁত থাকলেও পূর্ব বঙ্গে নদীনালার দেশের অনেক পরিবারেই মাছ দেয়া হয় লক্ষী পুজোয়।  তাই মাছও পুজোর আঙ্গিক। 




Chalta or Elephant Apple


Chaltalata- “Chalta” or Elephant Apple, is sour in taste. It is used to make pickles and chutney in Bengali households. The arrangement of carpels inside Chalta was used as a motif in Chaltalata. 

চালতা লতা - টক স্বাদের চালতা- আঁচার , টক রান্নায় প্রায়ই ব্যবহার করা হয়। চালতার কোয়ার বিন্যাস দেখা যাই চালতা লতা আলপনায়। 








Kolachora Lata and Kola Lata- “Kola” or banana, is a very common fruit available in India. Banana is used as an offering to God during worship. Rows of bananas stacked one upon the other on either side of a wavy line is called Kolachora lata.

Banana’s symbolical motif attached to a single point drawn on either side of wavy lines is Kola lata. 

কলাছড়া লতা ও কলা লতা- কলা চিরকালই পুজোর প্রধান উপাদানের মধ্যে একটি। সেই কলার সারিকে নকশায় এঁকে সৃষ্টি হল কলাছড়া লতার। 

তেমনি এক একটি কলাকে রেখার সাহায্যে সৃষ্টি হল কলা লতার। 








Dhaner Chora and Lokkhir Pa- Paddy is one of the important crops in Bengal. Rice from paddy is a staple food of Bengal. When farmers harvested paddy and filled their granaries, various festivals and rituals were celebrated. This tradition is still followed today. Paddy is a symbol of prosperity and fulfillment. So rice is the main offering of any Puja, especially Lakkkhi Puja. So a wavy line with paddy grain on either side was drawn. This is called “Dhanner Chora." A very common alpona is drawn in Lokkhi Puja. 

ধানের ছড়া ও লক্ষীর পা- ধান বাংলার প্রধান শস্যের মধ্যে অন্যতম। চাষীরা যখন ক্ষেতের থেকে ধান তুলে  গোলা ভরতো, তখন বাংলার ঘরে ঘরে নানা পালা পার্বন হত। ধান উর্ব্বরতা ও স্বাচ্ছল্যের প্রতীক।  তাই ধান নিবেদন করা হতো মা লক্ষীর কাছে। ধানের ছড়া ও তার দুই পাশে মা লক্ষীর পায়ের চিহ্ন আঁকা হয়ে আসছে বহু যুগ ধরে।  এই ভাবেই মা লক্ষীকে ঘরে আহ্বান করা হয় আজও। 
All Images and content are the property of ©Sweta Roy Choudhury & respective owners, unless otherwise stated by the artist. Do not share, reproduce or modify without permission.